هشدار در مورد واکنش ایمنی کشنده ای که پس از بیماری کووید 19 اتفاق می افتد

5 نوامبر 2020- یک پزشک ارشد در لندن، اعلام کرد: بسیاری از مردم در اثر واکنش ایمنی که پس از شروع بهبودی از COVID-19 در بدن احساس می گردد، در حال مرگ هستند.

این واکنش ایمنی که به عنوان "طوفان سیتوکین" شناخته می شود، شامل حمله سیستم ایمنی بدن به بافتهای سالم است که می تواند شامل اندام های حیاتی مانند قلب و ریه ها باشد.

پروفسور David Isenberg، مدیر مرکز روماتولوژی کالج دانشگاه لندن، گفت به نظر می رسد که این وضعیت در افراد مسن یا کسانی که به سایر بیماریهای زمینه ای مبتلا هستند، بدتر است.

پروفسور ایسنبرگ در طی وبینار انجمن سلطنتی پزشکی، گفت: قبل از شروع طوفان سیتوکین، که اغلب با نتایج کشنده ای همراه است، به نظر می رسد بیمار در حال بهبودی است.شما ممکن است ببینید که پس از مدت کوتاهی چه خود به خود و یا به دلیل درمان بهبود یافته اید. این مانند آرامش قبل از طوفان است، زیرا فرد تا حدودی بهبود یافته است، اما می تواند دوباره برگردد و آن وقت است که می تواند واقعا کشنده باشد.

سیتوکین ها مولکول های کوچکی هستند، که بخشی از پاسخ ذاتی بدن به عفونت می باشند، اما آزاد شدن ناگهانی آنها در مقدار زیاد باعث ایجاد مشکلاتی می شود. طوفان سیتوکین ها زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی ذاتی، به دلایلی که هنوز کاملاً روشن نیستند، باعث ترشح کاملاً کنترل نشده و بیش از حد این مولکول های سیگنالینگ پیش التهابی می شود.آنچه هنوز هم به عنوان یک راز باقی مانده، این است که چرا برخی از افراد بیش از دیگران مستعد ابتلا به این مشکل هستند؟

در حال حاضر، اطلاعات روشنی در مورد تعداد دقیق افرادی که در اثر این واکنش فوت کرده اند وجود ندارد، اما پزشکان داروی دگزامتازون را در درمان آن موثر دانسته اند.دگزامتازون، استروئید ارزان قیمتی است که می تواند با کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن در هنگام عفونت، مانع طوفان سیتوکین شود و اساساً از آن در برابر خودش محافظت کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/nov/top-doctor-warns-of-deadly-immune-reaction-that-occurs-after-main-covid-19-condition.html